1404-08-25 14:28
312
0
95916
رئیس واحد سی‌ان‌جی شرکت فرآورده‌های نفتی گلستان:

مخزن زنگ‌زده جان راننده را گرفت

رئیس واحد سی‌ان‌جی شرکت فرآورده‌های نفتی گلستان در خصوص جان باختن راننده خودروی سی‌ان‌جی بر اثر انفجار مخزن سوخت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مخزن این خودرو دچار پوسیدگی شدید بود و تنها دو ماه تا پایان عمر مفید خود فاصله داشت.

محمود حقانی در پی حادثه ناگوار انفجار خودروی سی‌ان‌جی در یکی از جایگاه‌های سوخت گلستان و فوت راننده با هشدار نسبت به اهمیت رعایت نکات ایمنی و بازرسی دوره‌ای مخازن سی‌ان‌جی بر لزوم تغییر در الگوی مصرف و نگهداری از این خودروها تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه مخازن سی‌ان‌جی به دلیل جنس فلزی، ایمن‌تر از باک‌های بنزین هستند، افزود: با این حال، مخازن سی‌ان‌جی نیز عمر مفیدی دارند و حداکثر تا ۱۵ سال قابل استفاده هستند این بازه زمانی منوط به بازرسی‌های دوره‌ای است.

به گفته حقانی، خودروهایی که تا ۵ سال از زمان تولید گذشته‌اند، باید سالانه مورد بررسی قرار گیرند و پس از ۵ سال، هر ۳ سال یکبار باید تست هیدروستاتیک انجام شود این تست با استفاده از فشار آب، سلامت مخزن را تضمین می‌کند.

رئیس واحد سی‌ان‌جی شرکت فرآورده‌های نفتی گلستان با اشاره به حادثه اخیر، گفت: خودروی حادثه‌دیده، تنها دو ماه تا پایان عمر مفید مخزن خود فاصله داشت و آخرین بار در سال ۱۴۰۰ برای معاینه فنی مراجعه کرده بود بررسی‌ها نشان می‌دهد مخزن دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شده بود.

حقانی به رانندگان خودروهای سی‌ان‌جی، به ویژه وانت‌هایی که در مناطق کوهستانی، جاده‌های ساحلی و یا در معرض نمک‌پاشی زمستانی قرار دارند، توصیه کرد: به طور مرتب زیر خودرو را شستشو دهند تا از فرسودگی مخزن جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت نکات ایمنی در جایگاه‌های سوخت، گفت: رانندگان باید قبل از ورود به جایگاه، سرنشینان را پیاده کنند و هنگام سوخت‌گیری نیز از خودرو پیاده شوند و در مکانی امن منتظر بمانند متاسفانه در حادثه اخیر، راننده در کنار خودرو ایستاده بود که منجر به فوت وی شد این حادثه تلخ، بار دیگر ضرورت رعایت نکات ایمنی را یادآور می‌شود.

رئیس واحد سی‌ان‌جی شرکت فرآورده‌های نفتی گلستان با تاکید بر لزوم تشدید نظارت و بازرسی فنی خودروهای سی‌ان‌جی، خواستار همکاری بیشتر پلیس راهور و وزارت کشور شد و گفت: اپراتورهای جایگاه‌های سی‌ان‌جی اختیاری برای بررسی معاینه فنی خودروها ندارند.

حقانی گفت: در گذشته تلاش‌هایی برای این کار صورت گرفت، اما به دلیل ایجاد تنش و درگیری با رانندگان، با دستور مقامات سیاسی و امنیتی استان، از این اقدام صرف‌نظر شد اپراتورها نمی‌توانند از نظر قانونی با رانندگانی که نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند، برخورد کنند.

به گفته وی، آمار نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد خودروهای کشور معاینه فنی ندارند و این آمار در شهرستان‌های کوچک و دورافتاده بیشتر است.  

حقانی از وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی خواست تا با جدیت بیشتری بر اجرای قانون معاینه فنی نظارت کنند و خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی و جریمه کنند.

رئیس واحد سی‌ان‌جی شرکت فرآورده‌های نفتی گلستان خواستار توجه ویژه به خودروهای وانت و تاکسی شد و گفت: با توجه به اینکه این خودروها بیشتر در معرض خطر فرسودگی مخزن هستند، باید اولویت‌بندی شوند و مورد بازرسی دقیق قرار گیرند خوشبختانه طرحی برای نوسازی تاکسی‌ها در حال اجرا است، اما نوسازی وانت‌ها به دلیل هزینه بالا، هنوز آغاز نشده است.

حقانی با ابراز تاسف از فوت راننده در حادثه اخیر، گفت: از دست دادن یک سرپرست خانواده، بسیار دردناک است امیدواریم با تشدید نظارت و بازرسی فنی، از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه تسهیل در معاینه فنی و عدم نظارت کافی، انگیزه رانندگان را برای نگهداری و بررسی سلامت خودروهای خود کاهش می‌دهد، گفت: اگر قرار باشد امنیت جانی افراد به خطر بیفتد، باید قوانین به درستی اجرا شوند و همه افراد ملزم به رعایت آن‌ها باشند.

وی با ابراز نگرانی از آسیب‌های ناشی از حوادث مربوط به سی‌ان‌جی، از جمله آسیب به اپراتورهای جایگاه و رانندگان، افزود: این حوادث تبعات سنگینی برای همه افراد درگیر دارد و می‌توان با تقویت نظارت بر معاینه فنی و ارتقای سطح ایمنی جایگاه‌ها، از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد.

خبرنگار: زهره رجبی

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.